فهرست مطالب

تربیت اسلامی - پیاپی 29 (پاییز 1398)

نشریه تربیت اسلامی
پیاپی 29 (پاییز 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/07/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد اسماعیل زاده*، محمود ابوترابی، سیدعلی حسینی زاده، مهدی باکویی صفحات 9-30

    روش تربیتی مقایسه ای از پرکاربردترین روش های تربیت در قرآن کریم است. در این روش مربی نخست به بیان تقابل دو موضوع متضاد و ذکر نتایج آن می پردازد و در مرحله بعد، به مقایسه دو طرف تقابل می پردازد و با مراجعه به دیگر آیات مشابه تبیین دقیقی از دو طرف موضوع ارائه کرده، زمینه سنجش و انتخاب آگاهانه و آزادانه را برای متربیان فراهم می کند. این پژوهش با بررسی آیات تقابلی قرآن مانند توحید و شرک، فجور و تقوی، قلب سلیم و بیمار، حزب الله و حزب شیطان و مراجعه به تفاسیر معتبر، به روش توصیفی−تحلیلی و با هدف تبیین یک روش تربیتی پرکاربرد در قرآن کریم و استخراج مبانی و کارکردهای آن صورت گرفته است. دستاوردهای پژوهش نشان می دهد که روش مقایسه ای در قرآن بسیار به کار رفته و مبانی آن عبارتند از: «وجود تضاد در مجموعه جهان هستی»، «خدا تنها حقیقت بدون ضد»، «تضاد عقل و جهل در انسان» و «انتخابگری انسان از میان اضداد». این روش برای مربیان کارکردهای ارزشمندی مانند ایجاد راهی نو در آموزش عقاید، پاسخ گویی به برخی شبهات و سوالات دینی، تبیین و توضیح پیامدهای رفتار ، و نتایج مهمی نیز برای متربیان، مانند پرورش و تقویت اراده، قدرت گزینش و انتخاب، پرورش نیروی تفکر و قدرت استدلال، معرفت افزایی، ایجاد علاقه به فضایل و نفرت از رذایل دارد.

    کلیدواژگان: تربیت، روش های تربیتی، روش مقایسه ای، مبانی، کارکردها و نتایج
  • آرزو پایدارفرد*، فاطمه شفیعی صفحات 31-55

    مسئله مهم برای نگارندگان این مقاله آن است که روزبه روز تصویرسازی های کتاب های کودک از جهت فرم ها، رنگ ها و پردازش های شخصیت های داستانی گیراتر می شود؛ ولی به ندرت از قابلیت منحصر به فرد نقوش و تزئینات قرآنی برای آزاد کردن و فعال کردن تخیل خلاق کودکان - که اندام و ابزار وصول به عالم مثال (خیال) به عنوان منبع صور مثالی و تماثیل هنری در اسلام به شمار می رود - استفاده می شود. زیبایی شناسی اسلامی، که در نقوش تذهیب های قرآنی به ویژه در دوره تیموریه و صفویه مشهود است، شامل نقوش هندسی، ختایی ها و اسلیمی ها، نور، رنگ، مواد و تکنیک عالی اجرا و حسن ترکیب چون تعادل، هماهنگی، تکرار مداوم و حرکت پیوسته نقوش و رنگ هاست. ذهن کنجکاو کودک جویای حقیقت و دوستدار کشف است. فضای تذهیب های قرآنی به سبب تغییرات مناسب و بکر بودن عناصر تذهیبی و بی شباهتی به دنیای واقعی، قدرت کشف را در کودک و نوجوان بیشتر می کند و به او مجال تفکر می دهد. این مقاله در صدد است با روش پژوهش تطبیقی−تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و با استفاده از پرسشنامه اثبات کند که تصویرسازی نسخه های قرآنی با تزئیناتی جذاب و تفکربرانگیز ویژه مخاطبان کودک با توجه به الگوهای شاخص قرآن آرایی به ویژه الگوهای متعلق به دوره صفویه امکان پذیر بوده و خاصیت انتزاعی این نقوش و نمادین بودن رنگ ها، به آنها توانایی فعال کردن قوه خیال را می بخشد.

    کلیدواژگان: تذهیب قرآنی، کودکان و نوجوانان، تربیت دینی، مفاهیم نمادین، تصویرسازی، ختایی، اسلیمی، خلاقیت، تخیل
  • محمد داودی* صفحات 57-74

    مطلوبیت و ضرورت تربیت دینی خواه به صورت کلی یا در نظام آموزش و پرورش رسمی بر اساس متون اسلامی امری انکار ناپذیر است. باوجوداین، تردیدها و مخالفتهایی درباره ضرورت تربیت دینی در نظام آموزش و پرورش رسمی از سوی برخی متفکران غربی ابراز شده که هدف این مقاله بررسی و نقد این دلایل و اثبات مطلوبیت و ضرورت تربیت دینی در آموزش و پرورش رسمی با روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی است. بی معنایی و غیر عقلانی بودن آموزه های دینی و تلقینی بودن تربیت دینی از مهمترین دلایل عام مخالفت با ضرورت تربیت دینی و تلقینی بودن مفهوم تربیت اسلامی دلیل خاص مخالفت با ضرورت تربیتی دینی اسلامی است که در این مقاله نقد و بررسی می شود. در پایان نیز مطلوبیت و ضرورت تربیت دینی با دلایل جداگانه به اثبات می رسد.

    کلیدواژگان: ضرورت تربیت دینی، هالستید، تلقینی بودن، بی معنایی آموزه های دینی، غیر عقلانی بودن آموزه های دینی، فطرت الهی
  • محمود سعیدی رضوانی*، عبدالله مهاجر، سید جواد قندیلی، اعظم محمدزاده قصر صفحات 75-95

    هدف این پژوهش، بررسی انتظارات دانش آموزان از ویژگی های مطلوب دبیران دین و زندگی و مقایسه آن با وضعیت موجود بود. این پژوهش، به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، پیمایشی است. جامعه آماری آن تمامی دانش آموزان دختر و پسر رشته تجربی و انسانی شهر سرخس بود، که با استفاده از روش نمونه گیری سهمیه ای، نمونه ای به حجم 280 نفر انتخاب و برای گردآوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد. برای احراز پایایی پرسش نامه نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج آن برای مقوله اعتقادات و اخلاق فردی 79/0، مقوله شخصی و روانی 89/0، مقوله اخلاق بین فردی 90/0، مقوله ویژگی های ظاهری 78/0 و مقوله شایستگی های حرفه ای 89/0 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمون های اندازه گیری مکرر و تی وابسته استفاده شد. نتایج مربوط به اندازه گیری مکرر نشان داد که از دیدگاه دانش آموزان بین ویژگی های مطلوب و موجود دبیران دین و زندگی از لحاظ اولویت تفاوت کاملا معناداری وجود دارد (P

    کلیدواژگان: انتظارات دانش آموزان، عملکرد دبیران دین و زندگی، وضع مطلوب و موجود، تربیت دینی
  • محمد جعفر سلیمزاده*، افسانه ناظری، خشایار قاضی زاده صفحات 97-131

    هدف این مقاله بررسی این موضوع است که تصاویر درس های مربوط به کتاب تعلیمات دینی چهارم ابتدایی تا چه میزان در خدمت بیان مفاهیم مربوط به خداشناسی که در متن کتاب بیان شده، بوده و در این دو بازه زمانی این میزان چه تغییراتی داشته است. فایده این تحقیق آن است که ضعف ها و نواقص این تصویرسازی ها از منظر مطابقت با متن شناسایی و زمینه ای برای اصلاح و بهبود این تصاویر پیدا شود. فرضیه اصلی این است که تصویرگران توجه عمیق و موشکافانه ای به متن نداشته اند و غالبا براساس سلیقه های شخصی به تصویرسازی متون پرداخته اند.روش تحقیق تحلیلی تطبیقی است نمونه مورد مطالعه هشت درس مربوط به مفهوم خداشناسی از دوکتاب دینی چهارم ابتدائی درایران متعلق به سال های 1360 و1394 می باشد. جامعه آماری متخصصین حوزه تصویرسازی در دسترس  شامل پنجاه ودو نفر از استادان ، فارغ التحصیلان و ودانشجویان ارشد هنرهای تجسمی تهران و نیشابور هستند. فرآیند تحقیق بدین صورت بود که:بر اساس اسناد بالادستی وزارت آموزش وپرورش پرسش نامه ای تهیه گردید حاوی جدول مقایسه یازده شاخصه مشترک میان متن و تصویر و نظیر به نظیر میزان تبعیت تصاویر ازمحتوای متن و اهداف بالادستی مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد که تصویرسازی درس های خداشناسی کتاب دینی چهارم دبستان در مجموع 46 درصد با متن مطابقت داشته اند که این عدد برای سال 1360، 49 درصد و برای سال 1394، 41 درصد بوده است و بیانگر این است که توجه تصویرگران به متن به ویژه مضامین محتوایی آن کافی نیست و آنها مفهوم خداشناسی نهفته در متن را به خوبی با تصویر بیان نکرده اند که هدف اصلی درس می باشد.

  • محمود شرفی* صفحات 133-152

    در اندیشه کی یرکگور، تربیت دینی فرایندی است که مبنای آن درونی بودن ایمان و هدف نهایی اش حضور در پیشگاه خداوند است که به کمک حادثه ای فوق العاده به نام جهش ایمانی حاصل می شود؛ ضمن اینکه وی بر آگاهی توام با آزادی فرد در انتخاب اعتقادات خویش به دور از هر جبر و تحمیلی تاکید می کند. یافته های تحقیق نشان می دهد با این که جهش ایمانی و درونی بودن ایمان (و عدم امکان تحمیل آن از بیرون) مورد وفاق هر دو اندیشمند است و هر دو تاکید دارند که ایمانی پایدار است که دستاورد آزادی فرد در انتخاب آموزه های اعتقادی خویش باشد، شهید مطهری معتقد است جهش ایمانی برای همگان امکان پذیر نیست و تنها برای تعداد اندکی از خواص اتفاق می افتد که مورد عنایت الهی قرار گرفته اند و تعمیم آن به همه انسان ها ایمان را به مفهوم کلی و مبهم و تا حدودی دست نیافتنی تبدیل می کند. ایمان در اندیشه کی یرکگور بیشتر از ایمان شهودی به ایمان احساسی شبیه است و این در حالی است که جایگاه شک، شک موقت و نه شک دائم، در اندیشه استاد مطهری اهمیت خاصی دارد. در مقوله ارتباط با دیگران و ایمان، استاد مطهری در نقطه مقابل کی یرکگور است و دیگران را از مقوله ایمان جدا نمی داند و بر این باور است که داشتن درد خلق به نوعی همان درد حق داشتن است و سیر به سوی خدا بر پایه ای از رابطه با انسان های دیگر بنا شده است.

    کلیدواژگان: تربیت دینی، کی یرکگور، استاد مطهری، ایمان گرایی، حضور در پیشگاه خداوند
  • حسین قربانی*، سید ابراهیم میرشاه جعفری، احمدرضا نصر اصفهانی، محمدرضا نیستانی صفحات 153-178

    هدف پژوهش حاضر کاوش چرایی ورود داوطلبان به حرفه معلمی و بازنمایی ماهیت آن در بستر زیست جهان و از دریچه نگاه دانشجومعلمان است. برای دستیابی به این هدف از روش خودشرح حال نویسی مشارکتی بهره گرفته شد و از نرم افزار تحلیل داده های کیفی مکس کیودا برای تحلیل شرح حال ها استفاده شد. طبق نتایج، انگیزه داوطلبان از ورود به حرفه معلمی را می توان در چهار نوع دلیل «انتخاب سبک زندگی خاص»، «امتیازات شغلی»، «ترغیب اطرافیان» و «کارکرد اجتماعی» طبقه بندی کرد. همچنین، یافته ها نشان داد ماهیت و چیستی معلمی از چهار مفهوم «عشق»، «آموزش/ تدریس»، «پرورش» و «هنر برقراری ارتباط» تشکیل شده است. این نتایج نشاندهنده آن است که شناخت ماهیت معلمی از دید داوطلبان و بازشناسی دلایل و عوامل تاثیرگذار در ورود به حرفه معلمی باید بیشتر مدنظر متصدیان و کارگزاران تعلیم و تربیت قرار گیرد

    کلیدواژگان: معلم، دانشجومعلم، خودشرح حال نویسی، داستان های زندگی
  • حسین کارآمد* صفحات 179-200

    این پژوهش که با تکیه بر روش توصیفی و تحلیلی و با هدف تبیین عقلانیت نظری و عملی در جهت گیری های عقلانی برنامه درسی و نیز به منظور بررسی ارتباط بین آن دو با نگرش به عقل نظری و عملی در فلسفه اسلامی انجام شده است، بر این فرض مبتنی است که عقلانیت به عنوان یکی از جهت گیری های برنامه درسی از مبانی گوناگون به ویژه از مبانی فلسفی سرچشمه می گیرد. یافته ها نشان می دهد که جهت گیری های عقلانی برنامه درسی بر یکی از دو عقلانیت نظری یا عملی استوار هستند؛ درحالی که عقل گرایی آکادمیک مورد نظر آیزنر و ولنس، سنت گرایی عقلانی شوبرت و عقلانیت ابزاری تایلر، بیشتر ریشه در عقلانیت نظری دارند و عمل فکورانه شوآب با دوری جستن از عقلانیت نظری، عقلانیت عملی را در موقعیت های ویژه به کار می بندد. براساس دیدگاه بسیاری از فلاسفه اسلامی، با وجود تمایز عقل نظری و عملی، این دو با هم مرتبط هستند. عقل عملی با کمک و پشتوانه عقل نظری، به درک امور جزئی می پردازد و صنایع و اعمال را از آن استنباط می نماید. در نتیجه، برنامه ریزان درسی هم با باورهای عقلانی، آرای کلی، تصمیم گیری ها و اهداف از پیش تعیین شده مواجه اند و هم در راستای باورهای کلی، روش ها و وسایل مختلفی را در موقعیت های ویژه برمی گزینند و حتی تغییراتی را در اهداف واسطی و جزئی به وجود می آورند

    کلیدواژگان: برنامه درسی، عقلانیت، عقل نظری و عملی، عقلانیت در برنامه درسی، جهت گیری های برنامه درسی، فلسفه اسلام
|
  • mohammad esmaelzadeh*, mahmood abotorabi, Seyed Ali Hosseine Zadeh, mahdi bakouei Pages 9-30

    The comparative educational method is among the most applied educational methods in the Holy Quran. In this method, the educator firstly states the contrast between two antithetic subjects and the related results; and in the next stage, he compares the two sides of the contrast and refers to other similar Quranic verses to precisely explain the two sides and prepare the ground for conscious assessment and free selection for the pupils. This study investigates the contrastive concepts in the verses of the Quran such as monotheism and polytheism, evildoing and piety, healthy heart and ill heart, God’s party and Satan’s party, and refers to reliable exegesis through a descriptive-analytical method aiming at explaining a mostly-used educational method in the Quran, extracting its foundations and functions. The findings of the study show that the comparative method has been much used in the Quran and its foundations are as follows: ‘existence of contrast in the universe’, ‘God as the only non-contrasted truth’, ‘contrast of intellect and ignorance in human being’, and ‘human’s choice among contrasting things’. This method has invaluable functions for educators such as creating a new way in teachings doctrines, answering some religious doubts and questions, explanation of consequences of behavior; and it has important results for pupils including nurturing and reinforcing one’s willpower, power of selection and choice, nurturing the power of thinking and reasoning, increasing one’s knowledge, creating interest in virtues and hatred for vices.

    Keywords: education, educational methods, comparative method, foundations, functions, results
  • Arezo Paydarfard*, Fatemeh Shafie Pages 31-55

    The important issue for the authors of this article is that the images in the children’s books are becoming more and more attractive as far as form, colors and characterizations are concerned. However, rarely do they use the unique capability of the Quranic designs and embellishments for activating the children’s creative imagination – which is considered the tool for reaching the world of imagery as the source of artistic illustrations in Islam.
    Islamic aesthetics, which is observable in the designs of Quranic gildings especially in Teymurid and Safawid periods, includes geometrical designs, Khutaie, Eslimi, light, color, high-level techniques and themes of good composition such as equilibrium, harmony, continuous repetitions, and steady movement of designs and colors. The curious mind of a child is seeking the truth and loves discovery. The atmosphere of the Quranic gildings, due to proper changes and ingenious nature of gilding themes as well as their difference from the real world, increases the discovery power in the children and the juveniles and gives them opportunity to think. The present article is seeking to use a comparative-analytical method as well as library resources and questionnaires to prove that depictions in the Quran with attractive and incentive embellishments for children considering the preeminent models of embellishing the Quran, especially those belonging to the Safawid period, is possible, and the abstract nature of those designs as well as the symbolic nature of the colors give them the power to activate the imagination faculty.

    Keywords: gilding the Quran, the child, the juvenile, religious education, symbolic concepts, depiction, Khutaie, Eslimi, creativity, imagination
  • Mohammad davoodi* Pages 57-74

    The desirability and necessity of religious education cannot be denied according to the Islamic texts, whether in general or in the formal system of education. Nevertheless, there are doubts and oppositions regarding the necessity of religious education in the formal system of education by some western thinkers. This article aims at investigating and criticizing these reasons and proving the desirability and necessity of religious education in the formal system of education through a descriptive, analytical and critical method. Senselessness and irrationality of religious teachings as well as suggestive nature of religious education are among the most important general reasons for opposition to necessity of religious education, and the suggestive nature of the concept of Islamic education is the specific reason for opposition to necessity of religious-Islamic education. In this article, these reasons are reviewed and investigated. Finally, the desirability and necessity of religious education are proved using separate reasons.

    Keywords: necessity of religious education, Halstead, suggestive, senselessness of religious teachings, irrationality of religious teachings, divine nature
  • Mahmod Saeidi Rezvani*, Abdollah Mohajer, Seyed Javad Qandili, A'zam Mohammadzadeh Qasr Pages 75-95

    The present study aims at investigating the students’ expectations of the desired characteristics for the teachers of “Religion and Life” course, and comparing it with the existing condition. As to the goal, this study is practical and as to the method, it is a survey study. The statistical population is composed of all male and female students in science and humanities disciplines in Sarakhs city. We used quota sampling to select a sample of 280 subjects and used a researcher-made questionnaire to gather data. To verify the reliability of the questionnaire, we used Cronbach’s alpha whose results were as follows: 0.79 for the category of individual morality, 0.89 for personal and mental category, 0.90 for interpersonal morality, 0.78 for outward characteristics, and 0.89 for individual qualifications.  To analyze the data, we used descriptive statistics method (median and standard deviation) as well as repeated measurement test and T-test.
    The results of the repeated measurement test showed that in the students’ eyes, there is a quite meaningful difference between the desired and existing characteristics of the teachers of “Religion and Life” as far as the priority is concerned (p

    Keywords: students’ expectations, performance of the teachers’ of “Religion, Life” course, the desired, existing conditions, religious education
  • mohamadjafar salimzadeh*, Afsaneh Nazeri, Khashayar Qazizadeh Pages 97-131

    The present article aims at investigating the following question: how much do the images in lessons related to books of Religious Teachings in grade four of primary school serve to state the concepts pertaining to theology expressed in the textbooks, and how much have they been changed in those two periods of time? The benefit of this research is identifying the weaknesses and deficiencies of the images as far as correspondence with the text is concerned, and preparing the background for modifying and improving those images. The main hypothesis is that illustrators have not paid deep and scrutinizing attention to the text, and they have done imaging mostly according to their personal taste. The research method is analytical-comparative. The sample studied consists of eight lessons related to the concept of theology from the two books of religious teachings in grade four of primary school in Iran in 1360 and 1394 SH. The statistical population was the experts in imaging available including 52 professors, graduates and MA students of visual arts in Tehran and Neyshabur. The process of research was as follows: a questionnaire was prepared according to the high-level documents of the Ministry of Education, containing a table of comparison for 11 indices common between the texts and the images, and the level of correspondence between the images and the related texts as well as the high-level documents were examined.
    The findings showed that imaging of the lessons pertaining to theology in books of Religious Teachings in grade four of primary school, altogether, corresponded to the texts 46%. This was 49% for 1360 SH and 41% for 1394, showing that the illustrators’ attention to the text, especially its content themes, is not sufficient, and they have not well depicted the concept of theology hidden in the text as the main goal of the lesson.

    Keywords: imaging, textbook, Religious Teachings, theology, visual index
  • mahmoud sharafi * Pages 133-152

    In Kierkegaard’s thought, religious education is a process whose foundation is the internality of the faith and whose ultimate goal is presence before God, which is achieved through an extraordinary event called “leap of faith”. Besides, Kierkegaard emphasizes on the individual’s awareness along with his freedom in choosing his own beliefs away from any compulsion and imposition.
    The findings of research show that although leap of faith and internality of faith (and its not being imposed from the outward) is agreed upon by both thinkers, and both stress that the faith is stable if it is achieved through the individual’s freedom in choosing his doctrinal teachings, Martyr Mutahhari maintains that leap of faith is not possible for everybody and is experienced by certain persons who have been favored by God, and that extending it to all human beings turns the ‘faith’ into a general, ambiguous and somewhat inaccessible concept.
    In Kierkegaard’s thought, faith is more similar to emotional faith than intuitive faith, and this is while the position of doubt – temporary doubt, not the perpetual one – in Master Mutahhari’s thought is of special importance. Regarding the relationship with others and faith, Master Mutahhari is in opposite position to Kierkegaard, and does not regard others separate from faith, believing that feeling responsibility for the people is somehow the same as feeling responsibility for God, and going towards God is based on the relationship with other human beings.

    Keywords: religious education, Kierkegaard, Master Mutahhari, fideism, presence before God
  • Hossein Ghorbani*, Seyed Ebrahim Mirshah Jafari, ahmadreza nasr, Mohamadreza Neyestani Pages 153-178

    The present study aims at exploring the reason for entering voluntarily into the teaching profession as well as representation of its nature in the context of life-world and from the viewpoint of student-teacher. To achieve this goal, we used the method of participatory autobiography, and the MAXQDA software for analysis of qualitative data to analyze the autobiographies. According to the results, we may classify the students’ motivation for entering the teaching profession in four types as follows:  “choosing a certain lifestyle”, “occupational privileges”, “encouraging one’s associates”, and “social function”. Similarly, the findings show that the nature of being a teacher is composed of four concepts of “love”, “teaching”, “educating”, and the “art of establishing relationship”. These findings show that recognizing the nature of being a teacher in the eyes of the volunteers and restudying the reasons and factors effective in entering the teaching profession must be considered and investigated by those responsible for education system.

    Keywords: teacher, student-teacher, autobiography, life stories
  • hossein karamad * Pages 179-200

    This study, done with a descriptive-analytical method aiming at explaining the theoretical and practical rationality in rational orientations of the curriculum as well as investigating the relationship between them and the attitude towards theoretical and practical intellect in Islamic philosophy, is based on the hypothesis that rationality as one of the orientations of the curriculum is originated from the various foundations especially the philosophical foundations.
    The findings of the study show that rational orientations of the curriculum are based on one of the two rationalities, i.e. theoretical rationality or practical rationality; this is while academic rationalism put forward by Eisner and Vallance, Schubert’s rational traditionalism, and Taylor’s instrumental rationality are mostly rooted in theoretical rationality; and Schwab’s deliberative action, by distancing from theoretical rationality, applies practical rationality in special situations. According to the views of many Islamic philosophers, despite the distinction between theoretical and practical reason, they are interrelated. Practical intellect, assisted and backed by theoretical intellect, deals with minor affairs and infers industries and actions from it. As a result, lesson planners are faced with predetermined rational beliefs, general opinions, decisions and goals. Besides, they choose, along with general beliefs, various methods and means in certain situations, and even make changes in intermediate and minor goals.

    Keywords: curriculum, rationality, theoretical, practical intellect, rationality in curriculum, orientations in curriculum, Islamic philosophy